Decanter Magazine - the route to all good wine

Latest issue
Subscribe
Renew online
Buy Decanter:
In the UK
In the US
Find your nearest
UK newsagent

Advertisements
Free Newsletters
Keep up to date with our FREE daily news alerts and monthly newsletters including decantertrade
Shopping Mall

Retailers
UK and Europe
Worldwide
Shopping
Property
Recruitment
Books
Accessories & Gifts
Storage & Refrigeration
Tourism

Learning Route
Free tasting kit
Links
Wine courses
Wine clubs
The basics
Wine terminology - grapes
How do they taste?
Glossary
Wine Investment
Features
2009 Harvest reports
Burgundy 2007
Bordeaux 2008
Book reviews
Am I a great vintage?
Bordeaux En Primeur
Other Features
Events reports
Events slideshows
Decanter contributors
For the facts about alcohol Drinkaware.co.uk
RSS Feed

Latest News

Moderate drinking is fine: new French government advice

September 22, 2009
Graham Tearse in Paris

France's most senior health body has ruled in favour of moderate wine drinking – flying in the face of previous official advice that any form of alcohol consumption is a serious health risk.

The High Council for Public Health (HCSP) has officially disowned the conclusions of a study released earlier this year by the French health ministry's National Cancer Institute (INCA).

This warned that drinking even small daily amounts of wine significantly increased a person's risk of developing cancer, and for certain types by as much as 168%.

Related stories:
  • Evin Law: alcohol advertising now allowed on internet
  • Minister of Health supports internet ads
  • Confusion reigns over wine ads in France
  • French wine regions up in arms on advertising
  • Leaked French wine law proposals to treat alcohol like porn
  • Bordeaux must fight anti-alcohol lobby
  • France: internet wine promotion outlawed as Heineken appeal fails
  • Revue du Vin de France editor attacks French government, winemakers
  • Moet fined €30k for Champagne ads, anti-alcohol lobby jubilant
  • Wine articles must carry health warning, French court decides
  • Sarkozy: I will relax wine advertising regulations
  • INCA's advice for total abstinence, based on data collected from more than 500 international cancer studies, was distributed across 70,000 doctors' surgeries nationwide.
    This caused outrage among winegrowers, who claimed INCA's findings contradicted several eminent medical studies, prompting health minister Roselyne Bachelot to backtrack.

    'I myself enjoy a glass of wine with my meals,' she declared in February, and tried to stave off threatened legal action against distribution of the brochure by turning to the HCSP to provide a definitive opinion.

    The HCSP counter-report says, 'Concerning the prevention of cancers, INCA advises against alcohol consumption, but in doing so, it has chosen not to take into account the possible protective effect against cardio-vascular diseases afforded by slight alcohol consumption.'

    The report, prepared by a panel of leading medical experts, said, 'there is no convincing argument to justify the modification of current recommendations […] in favour of total abstinence.'

    It added that INCA had ignored 'the positive aspects that some attribute to alcohol in improving their quality of life.'

    It also advised further research into the 'benefit/risk relationship' of moderate alcohol consumption.

    New video: How to store wine, with Steven Spurrier

    Follow us on Twitter

    Have your say...
    To post your comment on this story, email us at news@decanter.com

    Very good news indeed to us wine lovers. But how much is 'moderate drinking'? Can the French government please advise in interms of ml or cc per day?
    T. Ling, Hong Kong


    Replying to T. Ling,

    Moderate drinking for most people is two to three glasses of wine per day (one glass = 150ml). For some, however, it is whatever quantity they can ingest and feel absolutely fine the following day. The days of a bottle per sitting are long gone.
    Robert Jones, Richmond, USA




    Register on decanter.com absolutely free for news alerts delivered direct to your email inbox, and our fortnightly newsletter with advance notice of what's coming up in Decanter magazine, offers, competitions and more.

    PLUS registration is a one-stop shop for the Decanter magazine Archive and Decanter Fine Wine Tracker.

    Search for similar news stories

    Back to index

    Advertisements
    Shopping directory
    Poll
    Does 'organic' on a wine label matter?
    To comment on this month's poll email editor@decanter.com

    Decanter worldwide

    Chinese
    Hungarian

    Sister sites

    House to Home
    Country Life
    Horse & Hound
    The Field
    Shooting UK
    Homes & Gardens
    Ideal Home
    Yachting and Boating World
    All IPC Media sites

    Contact Us

    Editorial...support...
    sales...marketing...
    Decanter media pack

    Contact us | Terms & Conditions | Privacy Policy | Sitemap | Trusted Reviews
    © Copyright 2010 IPC Media Limited, All rights reserved