Decanter Magazine - the route to all good wine

Latest issue
Subscribe
Renew online
Buy Decanter:
In the UK
In the US
Find your nearest
UK newsagent

Advertisements
Free Newsletters
Keep up to date with our FREE daily news alerts and monthly newsletters including decantertrade
Shopping Mall

Retailers
UK and Europe
Worldwide
Shopping
Property
Recruitment
Books
Accessories & Gifts
Storage & Refrigeration
Tourism

Learning Route
Free tasting kit
Links
Wine courses
Wine clubs
The basics
Wine terminology - grapes
How do they taste?
Glossary
Wine Investment
Features
2009 Harvest reports
Burgundy 2007
Bordeaux 2008
Book reviews
Am I a great vintage?
Bordeaux En Primeur
Other Features
Events reports
Events slideshows
Decanter contributors
For the facts about alcohol Drinkaware.co.uk
RSS Feed

Latest News

French government new advice: 'Don't drink wine'

February 20, 2009


The French wine industry is – once again – up in arms at the government's latest pronouncement: to stop drinking wine altogether.

The French wine industry is – once again – up in arms at the government's latest pronouncement: to stop drinking wine altogether.

The Ministry of Health has published guidelines which advise, 'The consumption of alcohol, and especially wine, is discouraged.'


Related stories:
  • Editor attacks government, winemakers
  • French Parliament debates wine laws
  • French think wine is unhealthy, survey says
  • Minister of Health supports internet ads
  • UK heart doctor calls on wineries to back research
  • The advice is drawn from findings by the INCA, the French national cancer institute, which says the consumption of only a small amount of alcohol can increase the risk of mouth and throat cancer by 168%.

    INCA president Dominique Maraninchi said, 'Small daily doses of alcohol are the most harmful. There is no amount, however small, which is good for you.'

    The INCA also says red meat, charcuterie and salt also increase the risk of colon-rectal cancer – by up to 29%.

    Roger Corder, professor of experimental therapeutics at the William Harvey Research Institute in London, author of The Wine Diet and an acknowledged expert on the health benefits of wine, said he was 'surprised' by the INCA report.

    'It is not based on French statistics but on statistics from around the world. As well as this, it covers all alcohol, not just wine. It is very flawed to base government health advice on such research, which lacks a detailed analysis of the influence, or risk, of drinking patterns for different alcoholic drinks and has at the same time excluded confounders such as poor diet and smoking.'

    Citing numerous studies into the health benefits of wine, he said, 'this is the first time I have seen what amounts to scaremongering about the risks of moderate wine consumption from an organisation that should know the importance of basing health advice on detailed statistical analyses that considers overall risk.

    'All large-scale studies have shown that moderate wine drinking is associated with a lower number of deaths from all causes (ie heart disease and cancer).

    'Health policy has to manage overall risk in the population so this seems completely unwarranted health advice. What are they suggesting people drink – Coca Cola?'

    The wine lobby in France has reacted with outrage. 'This persecution of wine has to stop, the AGPV (the General Association of Wine Producers) said.

    Xavier de Volontat, president of the southern Languedoc wine producers association told Times online, 'The extremists must not be allowed to take consumers hostage. Wine consumption has dropped bgy 50% over the last 20 years in France, but cancer has increased. You have to admit there is a paradox.

    'We are for responsible, reasonable and moderate consumption. It is not in our interests to see our consumers dying of cancer…'

    Have your say...
    To post your comment on this story, email us at news@decanter.com, making sure the relevant headline is in the subject field

    It's even worst than that! It will be forbidden to pour wine for a tasting in a cellar or during shows...You won't be able to try what you may buy! How about future tastings? I thing the government is using this crisis period to pass those laws, this way it won't make such noise. What is that? Prohibition? George Orwell 1984?
    Laurent, Pomerol, France

    Wine is a natural antidepressant. I prefer the hypothetical cancer risk than stress. The medicine research is only statistical correlation between parameters. By this approach you can prove almost everything. Instead, the long history of the wine as a relief of the burden of the human life guarantees that moderation drinking is benefit for our body.
    Vaimakis, Zitsa, Greece

    There you have it: the REAL French paradox is that while consumption of wine in France is down by 50% over the last two decades, the occurrence of cancers in France is up significantly!
    Jeffrey M. Davies, Director - Signature SelectionS, Bordeaux, France

    They needn't worry, with the current EU wine labelling reforms concentrating on terroir (again!) rather than quality, nobody will be drinking French wine anyway.
    Bob Lindo, Camel Valley Vineyards, Cornwall, UK

    Another quality piece of advice from those entrusted with the safety
    and well-being of citizens. It is saddening to see that France is
    succumbing to the kind of moronic moralising and over the top
    presentation of 'facts' designed purely to interfere with peoples
    lives and pleasure, installing guilt that eventually deprives us of
    choice and denigrates our quality of life.

    French brethren, rise up and strike one in the kisser of these
    quackish screamers!
    Nick Breeze, Director - artGAL media, UK

    'Dear Travelers:

    This is a good time to also let you know that any Air Travel can sometimes be dangerous and should be avoided altogether as that remote risk outweighs any benefit, including mental health and economic considerations.

    Sincerely,
    The Airline Industry'
    Brian Epp

    Has George W. Bush taken a post with INCA?
    Dick Gentry, Dallas, Texas USA

    Careful, living can be dangerous, there's a risk of cancer.
    Anacleto Ludovic, France

    This report on bad effects of wine should be thrashed. It's not a scientific study. It does not take into account the health of the individuals, nor ethnic origins, comments on diets, mouth hygiene, dental check-ups and opinions, or spirits. One cannot base a Health Ministry advisory on this.
    Desmond Smith, Swindon, UK

    I am simply dumbfounded..a few years back, all were encouraged by a similar report to drink at least a glass of red wine a day. The explanation given then was, that the natural antioxidants contained in wine, would help arteries to remain flexible..Now we are told this might kill you!
    Can these people decide?
    I am a 58 year old male, overweight, smoke, and lead a stressful life, and DO drink wine !
    I am clinically fit, except for a slight high count on the uric acid side...and the only explanation my doctors can give to this is because I drink wine good wine!
    I do not want to drag politics or religion into this..but are all Muslim countries free of cancer?
    Victor Bonello, Montekristo Vineyards, Malta


    Last night, after reading the French Government's latest pronouncement, I felt particularly nervous and, without
    realizing it, instinctively poured a second glass of a very fragrant Beaune Premier Cru. Thereafter the anxiety seemed
    to melt deliciously away. I can only conclude that these new announcements are brilliantly conceived and will actually
    stimmulate national wine consumption - the French Government understands the mind of the French Consumer very well -
    they can only really enjoy what is officially forbidden.
    Graham Reddel, Zürich, Switzerland




    Register on decanter.com absolutely free for news alerts delivered direct to your email inbox, and our fortnightly newsletter with advance notice of what's coming up in Decanter magazine, offers, competitions and more.

    PLUS registration is a one-stop shop for the Decanter magazine Archive and Decanter Fine Wine Tracker.

    Search for similar news stories

    Back to index

    Advertisements
    Shopping directory
    Poll
    Does 'organic' on a wine label matter?
    To comment on this month's poll email editor@decanter.com

    Decanter worldwide

    Chinese
    Hungarian

    Sister sites

    House to Home
    Country Life
    Horse & Hound
    The Field
    Shooting UK
    Homes & Gardens
    Ideal Home
    Yachting and Boating World
    All IPC Media sites

    Contact Us

    Editorial...support...
    sales...marketing...
    Decanter media pack

    Contact us | Terms & Conditions | Privacy Policy | Sitemap | Trusted Reviews
    © Copyright 2010 IPC Media Limited, All rights reserved